Čl. 6
Zodpovednosť za vady a vytknutie vady (Reklamačný poriadok)
6.1 Obchodník zodpovedá spotrebiteľovi za
akúkoľvek vadu, ktorú má predaný tovar v čase jeho dodania a ktorá sa prejaví
do dvoch rokov od dodania tovaru. V prípade, že je kupujúcim podnikateľ,
záručná doba na zakúpený tovar je jeden rok od dodania tovaru. Ak je predmetom kúpy použitý tovar, obchodník
zodpovedá za akúkoľvek vadu, ktorú má predaný tovar v čase jeho dodania a ktorá
sa prejaví do jedného roka od dodania tovaru.
6.2
Obchodník spĺňa všeobecné požiadavky na tovar tým, že je tovar
najmä:
a) vhodný na všetky účely, na ktoré sa tovar rovnakého
druhu bežne používa s prihliadnutím najmä na právne predpisy, technické normy
alebo na kódexy správania platné pre príslušné odvetvie, ak technické normy
neboli vypracované,
b) zodpovedá opisu a kvalite, ktoré obchodník
deklaruje spotrebiteľovi pred uzavretím zmluvy,
c) dodaný s príslušenstvom, obalom a návodmi vrátane
návodu na montáž a inštaláciu, ktoré môže spotrebiteľ dôvodne očakávať a
d) dodaný v množstve, kvalite a s vlastnosťami vrátane
funkčnosti, kompatibility, bezpečnosti a schopnosti zachovať si pri bežnom
používaní svoju funkčnosť a výkonnosť, aké sú bežné pre vec rovnakého druhu a
aké môže spotrebiteľ dôvodne očakávať vzhľadom na povahu predanej veci a s
prihliadnutím na akékoľvek verejné vyhlásenie obchodníka alebo inej osoby v
rovnakom dodávateľskom reťazci vrátane výrobcu alebo v ich mene, a to najmä pri
propagácii veci alebo na jej označení; za výrobcu sa považuje zhotoviteľ veci,
dovozca veci na trh Európskej únie z tretej krajiny alebo iná osoba, ktorá sa
označuje za výrobcu tým, že na vec umiestni svoje meno, ochrannú známku alebo
iné rozlišujúce označenie.
6.3 Zmluvné strany sa môžu dohodnúť na individuálne
dojednaných dohodnutých požiadavkách, ktoré obchodník vymedzí v kúpnej
zmluve. Predaný tovar je v súlade s dohodnutými požiadavkami, ak najmä:
a) zodpovedá opisu, druhu, množstvu a kvalite
vymedzeným v kúpnej zmluve,
b) je vhodný na konkrétny účel, s ktorým kupujúci
oboznámil obchodníka najneskôr pri uzavretí zmluvy a s ktorým obchodník
súhlasil,
c) vyznačuje sa v zmluve vymedzenou schopnosťou plniť
funkcie s ohľadom na svoj účel,
d) vyznačuje sa ďalšími
vlastnosťami vymedzenými v kúpnej zmluve,
e) je dodaný so všetkým
príslušenstvom vymedzeným v kúpnej zmluve,
f) je dodaný s návodom na
použitie vrátane návodu na montáž a inštaláciu, ako bolo vymedzené v kúpnej zmluve.
6.4 Predaný tovar má vady, ak nie je v súlade so všeobecnými
požiadavkami uvedenými v bode 6.2 týchto obchodných podmienok. V prípade
dojednaných dohodnutých požiadaviek má tovar vady v prípade, ak nie je
v súlade s požiadavkami uvedenými v bode 6.3 týchto obchodných
podmienok. Predaný tovar má ďalej vady, ak jeho používanie znemožňujú alebo
obmedzujú práva tretej osoby vrátane práv duševného vlastníctva. Tovar nemusí
byť v súlade so všeobecnými požiadavkami, keď obchodník pri uzavretí
zmluvy výslovne oboznámil spotrebiteľa, že určitá vlastnosť tovaru nezodpovedá
všeobecným požiadavkám, a spotrebiteľ s nesúladom výslovne a osobitne súhlasil.
6.5 Vytknutie vady si môže spotrebiteľ uplatniť
v ktorejkoľvek prevádzkarni obchodníka, písomne alebo elektronicky
prostredníctvom kontaktných údajov uvedených v bode 1.2 týchto obchodných
podmienok, alebo prostredníctvom vzorového formulára, ktorý sa
nachádza k stiahnutiu na konci týchto obchodných podmienok
uverejnených na príslušnej podstránke internetového obchodu.
6.6 Ak si spotrebiteľ
uplatní právo na vytknutie vady, obchodník mu bezodkladne poskytne písomné
potvrdenie o vytknutí vady. Obchodník v potvrdení o vytknutí vady uvedie
lehotu, v ktorej vadu odstráni. Lehota oznámená podľa predchádzajúcej vety
nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je
odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý obchodník nemôže ovplyvniť.
6.7 Ak spotrebiteľ
vytkol vadu poštovou zásielkou, ktorú obchodník odoprel prijať, zásielka sa
považuje za doručenú v deň odopretia.
6.8 Spotrebiteľ môže
uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady len ak vytkol vadu do dvoch mesiacov
od zistenia vady, najneskôr do uplynutia doby zodpovednosti obchodníka za vady
tovaru.
6.9 Spotrebiteľ má v rámci uplatnenia si
nároku na odstránenie vady okrem iného právo najmä na:
a) odstránenie vady tovaru
opravou
b) výmenu tovaru
c) primeranú zľavu z kúpnej
ceny
d) odstúpenie od kúpnej zmluvy
6.10 Spotrebiteľ má právo zvoliť si odstránenie vady
výmenou tovaru alebo opravou tovaru. Spotrebiteľ si nemôže zvoliť spôsob
odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým
spôsobom odstránenia vady spôsobil obchodníkovi neprimerané náklady s ohľadom
na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mala vec bez vady, na závažnosť
vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil obchodníkovi
značné ťažkosti.
6.11 Obchodník sa zaväzuje po tom, čo spotrebiteľ
vytkol vadu opraviť alebo vymeniť vadný tovar v čo najkratšom čase, ktorý
potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu tovaru s prihliadnutím na
povahu tovaru a povahu a závažnosť vady. Obchodník sa ďalej zaväzuje vadu opraviť
alebo vadný tovar vymeniť bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia
závažných ťažkostí spotrebiteľovi s ohľadom na povahu veci a účel, na ktorý
spotrebiteľ vec požadoval.
6.12 Na
účely opravy alebo výmeny spotrebiteľ odovzdá alebo sprístupní tovar
obchodníkovi. Náklady prevzatia veci znáša obchodník.
6.13 Obchodník dodá spotrebiteľovi
opravený tovar na vlastné náklady rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým mu
spotrebiteľ dodal vadný tovar, ak sa strany nedohodnú inak.
6.14
Obchodník môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava ani výmena nie sú
možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky
okolnosti vrátane okolností podľa druhej vety bodu 6.10 týchto obchodných
podmienok.
6.15 Spotrebiteľ má právo na primeranú zľavu z
kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od kúpnej zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej
primeranej lehoty ak:
a) obchodník tovar neopravil ani nevymenil,
b) obchodník tovar neopravil ani nevymenil
v súlade s bodom 6.12 týchto obchodných podmienok,
c) obchodník odmietol odstrániť vadu podľa bodu
6.14 týchto obchodných podmienok,
d) tovar má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene,
e) vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje
okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy, alebo
f) obchodník vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že
vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre
spotrebiteľa.
6.16 Pri posudzovaní práva spotrebiteľa na zľavu z kúpnej
ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy podľa odseku 6.15 písmeno d) a e)
týchto obchodných podmienok sa zohľadnia všetky okolnosti, najmä druh a hodnota
tovaru, povaha a závažnosť vady a možnosť od spotrebiteľa objektívne žiadať,
aby dôveroval v schopnosť obchodníka vadu odstrániť.
6.17 Spotrebiteľ nemôže odstúpiť od kúpnej zmluvy podľa bodu
6.15 týchto obchodných podmienok, ak sa spotrebiteľ spolupodieľal na vzniku
vady alebo ak je vada zanedbateľná. Dôkazné bremeno, že sa spotrebiteľ
spolupodieľal na vzniku vady a že vada je zanedbateľná, nesie obchodník,
6.18 Ak sa zmluva
týka kúpy viacerých kusov tovaru, spotrebiteľ môže od nej odstúpiť len vo
vzťahu k vadnému tovaru. Vo vzťahu k ostatnému zakúpenému tovaru môže
odstúpiť od zmluvy, len ak nemožno dôvodne očakávať, že bude mať záujem
ponechať si ostatný tovar bez vadného tovaru.
6.19 Obchodník po
odstúpení od zmluvy podľa bodu 6.15 týchto obchodných podmienok vráti spotrebiteľovi
kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia tovaru obchodníkovi, alebo po
preukázaní, že spotrebiteľ zaslal tovar obchodníkovi, podľa toho, ktorý okamih
nastane skôr. Obchodník vráti kúpnu cenu spotrebiteľovi alebo mu vyplatí zľavu
z kúpnej ceny rovnakým spôsobom, aký použil spotrebiteľ pri zaplatení kúpnej
ceny, ak spotrebiteľ výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. Všetky náklady
spojené s úhradou znáša obchodník.
6.20 Obchodník po
odstúpení od zmluvy spotrebiteľom podľa bodu 6.15 nemá právo na náhradu škody
spôsobenú bežným opotrebovaním tovaru a na odplatu za bežné užívanie tovaru
pred odstúpením od kúpnej zmluvy.
6.21 Ak obchodník odmietne
zodpovednosť za vady, dôvody odmietnutia písomne oznámi spotrebiteľovi. Ak spotrebiteľ
znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou,
autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť obchodníka
za vadu, môže vytknúť vadu opakovane a obchodník nemôže odmietnuť zodpovednosť
za vadu; na opakované vytknutie vady sa podmienka uvedená v bode 6.8
týchto obchodných podmienok nevzťahuje. Spotrebiteľ má voči obchodníkovi ďalej právo na náhradu účelne
vynaložených nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s vytknutím vady, za ktorú
zodpovedá obchodník, a uplatnením práv zo zodpovednosti za vadu. Spotrebiteľ
musí toto právo uplatniť u obchodníka najneskôr do dvoch mesiacov od
dodania opraveného alebo náhradného tovaru, vyplatenia zľavy z ceny alebo
vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy, inak právo zanikne.
Čl. 7 Spotrebiteľská
záruka
7.1 Výrobca
alebo obchodník môže poskytnúť spotrebiteľovi spotrebiteľskú záruku, ktorou sa
zaviažu vrátiť spotrebiteľovi kúpnu cenu, vymeniť alebo opraviť predaný tovar
alebo zabezpečiť jeho údržbu nad rozsah práv vyplývajúcich zo zodpovednosti za
vady. Spotrebiteľ má právo požadovať od výrobcu alebo obchodníka, ktorý
poskytol spotrebiteľskú záruku, plnenie zo spotrebiteľskej záruky za podmienok
uvedených v záručnom liste alebo v súvisiacej reklame dostupnej v čase
uzatvorenia kúpnej zmluvy alebo pred jej uzatvorením.
7.2 Spotrebiteľ má
počas trvania spotrebiteľskej záruky práva na odstránenie vady podľa bodu 6.9
týchto obchodných podmienok, ak výrobca alebo obchodník neposkytol v
spotrebiteľskej záruke na životnosť výhodnejšie podmienky.